Je vonkajšia reklama vhodným spôsobom propagácie aj pre malé a stredné firmy? Na to sa nás klienti často pýtajú. Medzi veľkými firmami je vonkajšia reklama obľúbená. Je veľmi účinná a zasiahne rôzne cieľové skupiny - takmer všetku populáciu. Investícia do outdooru však môže byť nákladná. Menšie firmy majú oproti gigantom tiež menší rozpočet na propagáciu, a preto si musia dobre premyslieť, kam investovať každú korunu a aké formy reklamy zahrnúť do marketingového plánu. Mala by medzi nimi byť aj vonkajšia reklama? Oplatí sa investovať väčšie čiastky aj menším podnikom?
Prenájmy plôch sú spravidla ponúkané za ceny v rádoch tisícov za mesiac. Keďže vyššie množstvo plôch zvyšuje efektivitu kampane, počiatočná investícia môže byť vysoká. Vonkajšia reklama sa tak môže na prvý pohľad zdať ako veľmi drahá záležitosť. Pokiaľ ju však porovnáme s inými spôsobmi propagácie, ktoré fungujú na podobnom princípe, ako napríklad reklama televízna, v rádiu alebo v časopise, zistíme, že je oveľa lacnejšia a investovaná suma má lepšiu návratnosť. Vašu reklamu na jednej ploche v priebehu kampane uvidia tisíce až desaťtisíce ľudí, a to dokonca opakovane, pretože sa ľudia zvyčajne pohybujú po rovnakých trasách.
Pre kampane inzerenti najčastejšie volia billboardy, bigboardy alebo citylighty. Tieto plochy sú na vysoko frekventovaných miestach a ich použitím môžete zasiahnuť rôzne cieľové skupiny. Koľko tieto plochy stoja?
Billboardy (5,1 x 2,4 m) - 100 - 160 €/mesiac
Bigboardy (9,6 x 3,6 m) - 600 - 900 €/mesiac
Citylighty (1,18 x 1,75 m) - 150 - 250 €/mesiac
Bližšie informácie k jednotlivým formátom nájdete v našom článku o formátoch reklamy. Dozviete sa nielen, v akých lokalitách sa plochy nachádzajú, ale aj pre aké kampane sú najvhodnejšie. Ak aj napriek tomu váhate nad tým, či sa vám vonkajšia reklama oplatí, alebo sa vám zdá byť drahá, môžete vyskúšať kampaň organizovať v rámci last-minute. Last-minute plochy sú ponúkané niekoľko dní pred začiatkom kampane, spravidla po 22. dni v mesiaci predchádzajúcemu kampaň, a to až s 50% zľavou.
O značkách a produktoch hľadáme informácie hlavne na internete. Tam sa preto sústreďuje najväčšia časť reklám. Všade narážame na rôzne bannery, zľavové kupóny v emailoch a reklamné texty na sociálnych médiách. Reklám je obrovské množstvo, jedna prebíja druhú. To niektorých viedlo k tomu, aby začali reklamu blokovať. Tí, ktorí ju neblokujú, vás v tom množstve reklám zase môžu prehliadnuť. Vonkajšia reklama je však menej saturovaná, nerušivá, nevnucuje sa nikomu vyskakovacím oknom. Firmám dáva lepšiu šancu vystúpiť z davu.
Keď sa povie vonkajšia reklama, aké firmy si vybavíte? Pravdepodobne to budú zvučné mená, pretože veľké firmy sú preslávené svojou obľubou vonkajšej reklamy. Takto je reklama vnímaná aj na strane zákazníka - vonkajšiu reklamu si môžu dovoliť len úspešné firmy, ktoré zákazníkovi dodajú, čo sľúbili. Obzvlášť, ak zvolíte kampaň dlhodobú, zvyšujete tým šancu, že sa ľuďom vryje do pamäti.
Nemožno jednoznačne povedať, či vonkajšia reklama je, alebo nie je vhodná pre menšie firmy. Vždy záleží na tom, o akú firmu ide, čím sa zaoberá, aké sú jej ciele. Vonkajšia reklama je ideálnou voľbou pre regionálne kampane. Ak máte vlastný obchodík, či kaderníctvo v centre mesta a vaša firma je závislá na zákazníkoch z vášho okolia, je pre vás vonkajšia reklama kľúčová a investícia sa vám oplatí. Zacielite práve na najlepších potenciálnych zákazníkov - tých z vášho okolia! Výhody prináša vonkajšia reklama aj firmám, ktoré majú prospech z tzv. impulzívnych nákupov. Mnohí z nás sa rozhodujú o nákupoch po ceste z práce - billboard je skvelým spôsobom, ako na vašu ponuku potenciálnych zákazníkov upozorniť. Reklamou môžete zákazníkov naviesť do svojej reštaurácie, ktorú máte po ceste alebo mu pripomenúť, že u vás môže kúpiť darček k narodeninám pre babičku alebo že by mal ísť nakúpiť práve do vášho supermarketu, pretože vaša ponuka je tá najvýhodnejšia. V neposlednom rade sú billboardy skvelou voľbou pre firmy, ktoré ponúkajú sortiment alebo služby pre masový trh. Jednou z najväčších predností vonkajšej reklamy je to, že je možné s ňou zasiahnuť až 92% populácie. Ak teda predávate napríklad kozmetiku, elektroniku alebo napríklad automobily, vonkajšia reklama vám privedie veľa nových zákazníkov. Región po regióne.