Predá ale len tá dobrá. Nad zlou grafikou zakrútite hlavou, ale nezapamätáte si z nej nič. Dobrú a zlú grafiku odlišujú zdanlivé maličkosti, ktoré však vo výsledku úplne menia celkový dojem. A k dobrému celkovému dojmu aj obchodnému výsledku vedie veľa drobných krokov. Ak sa ich budete držať, čaká vašu billboardovú kampaň úspech.
Ak premýšľate nad billboardovou kampaňou, stanovte si jasne jeden cieľ:
Oznámenie na billboarde by malo byť jednoduché, krátke a výstižné. Ak máte dobrý slogan, použite ho. Mnohí majitelia firiem sa zdráhajú použiť na billboard iba slogan, pripadá im to "sakra málo", avšak menej je niekedy viac. Budete jednotní a zapamätateľní.
Ukážka správne spracovaného billboardu
Ukážka nešťastne spracovaného billboardu
Nesnažte sa uviesť na billboard všetky informácie o firme vrátane jej histórie. Nikto si ho tak dlho čítať nebude. Navyše ak priestor reklamnej plochy zahltíte, zákazník bude paralyzovaný množstvom informácií a nakoniec si k vašej škode nevyberie nič. Správny billboard firmu jasne predstaví alebo naopak vzbudí zvedavosť a chuť pátrať po ďalších informáciách.
Firemné logo je neoddeliteľnou súčasťou dobre spracovaného billboardu. Je veľmi dôležité, pretože práve vďaka nemu ľudia spoznajú, komu produkt alebo šikovný nápad patrí. "Logo by malo byť dostatočne veľké, aby bolo dobre vidieť. Nesmie však zaberať podstatnú časť reklamnej plochy. Logu venujte maximálne 30% celkovej plochy billboardu," radí špecialista na vonkajšiu reklamu Martin Chytrý.
Naše príklady billboardov
Kým logo u prvého billboardu vyššie krásne vynikne a upozorní na to najdôležitejšie, totiž firmu, logo na druhom billboarde zaniká v množstve informácií. Síce tam je, ale pôsobí ako piate koleso na voze, nie ako hrdý podpis majiteľa firmy.
Text billboardu musí byť veľmi ľahko čitateľný, a to aj na väčšie vzdialenosti. Nemôžete totiž počítať s tým, že si billboard prečítajú len vodiči, ktorí pod ním uviaznu v kolóne. Voľte preto jednoduché fonty, napríklad populárne Helvetica alebo Georgii. Oblúkom sa vyhnite ozdobným písmam s veľkým množstvom detailov a písmu písanému. Oboje je vhodné skôr na svadobné oznámenia ako na billboard. Občas sa reklama s písaným písmom podarí, ale jedná sa skôr o výnimky. Pri výbere fontu neobjavujte Ameriku, ale inšpirujte sa písmom vo vašom logu, komunikačným manuálom alebo osvedčenou klasikou. Povedzte svojmu grafikovi, nech sa s výberom fontu drží pri zemi, ale vyblázni sa na kreatíve.
Naše príklady billboardov
Prvý billboard vychádza z písma daného logotypom - osvedčená a overená klasika. Druhý billboard kombinuje hneď niekoľko fontov, vrátane nevhodného písaného písma s množstvom drobných grafických detailov, ktoré však nikto počas dvoch sekúnd neprečíta.
Psychológiou farieb a farebnosti v reklame sa zaoberá mnoho odborníkov a mohli by ste si o tejto tématike prečítať desiatky zaujímavých kníh. Než si ale vybavíte preukážku do knižnice, máme pre vás pár základných rád, ako s billboardovou kampaňou nešľapnúť vedľa. Pri výbere farebnosti vášho billboardu vychádzajte z firemnej farebnosti. Vyberajte si farby, ktoré sú typické pre vašu firmu, a ľudia si reklamu spoja práve s vami. "Nedávno ma navštívil majiteľ firmy špecializujúcej sa na plastové fasády, ploty, chodníky, parapety... Skrátka všetko okolo domu z plastu. Objednal si štyri na seba nadväzujúce reklamné plochy. Na každej potom prezentoval samostatný výrobok na inom pozadí. Fasádu na oranžovom. Plot na sýto zelenom pozadí. Parapet na pastelovo fialovom pozadí. Jeho logo by som si musel zväčšiť lupou, aby som prišiel na to, o akú firmu sa jedná. Zároveň zabudol spomenúť, že jeho firma sídli iba 100 metrov od reklamnej plochy. Bez jasnej šípky. Bez značeného vjazdu. A bez akejkoľvek súvislosti medzi jednotlivými produktmi. Ľudia nemajú čas sa nad vašim portfóliom zamyslieť. Pochybujem, že si zákazníci dokázali produkty spojiť, nieto ich priradiť k firme, ktorá sa nachádza len pár krokov od nich," upozorňuje na časté chyby, ktoré robia majitelia firiem z toho dôvodu, že sú ponorení do vlastného podnikania a ani ich nenapadne premýšľať o tom, že by to zákazníci mohli vidieť inak, špecialista na vonkajšiu reklamu Martin Chytrý. Ak nemáte jednoznačnú firemnú farebnosť alebo logomanuál, vyberajte si výrazné, veselé a kontrastné farby, ktoré sa k sebe hodia. Menej vhodné sú pastelové farby a nevýrazné tlmené tóny.
Naše príklady billboardov
Prvý billboard vsádza na firemnú farebnosť - jasná a výrazná červená doplnená kontrastnou šedou. Druhý billboard sa s farebnosťou trochu rozohnil. Vpravo ukazuje výrazné repkové polia a ukážkovú reklamnú plochu speváčky. Uprostred výrazná postava muža. Vľavo tlmená cesta s automobilom. Mnoho vnemov, žiadna jednotnosť a málo času na pochopenie oznámenia.
Musia byť však relevantné a súvisieť s ponúkaným produktom či službou. Zároveň by sa malo jednať o originálne a zaujímavé fotografie, nie gýčovité fotografie z fotobanky.
Naše príklady billboardov
Prvý billboard zvolil jednoduchú grafiku zobrazujúcu reklamnú plochu. Druhý sa k podstate podnikania majiteľa firmy dostáva okľukou - rozosmiaty muž z fotobanky, cesty s vozidlom a reklamná plocha pri repkovom poli. K hlavnému oznámeniu sa billboard dostáva zbytočne zdĺhavou cestou, avšak zákazník už je dávno preč.
Aj keď je plagát naozaj veľký, nezahlcujte ho zbytočným množstvom informácií. Menej je totiž naozaj viac. Vyberte si jeden kontaktný údaj - podľa cieľovej skupiny a druhu plochy - a ten uveďte. Ak si nie ste istí, ktorý z kontaktných údajov použiť, odkážte zákazníkov na váš web.
Naše príklady billboardov
Prvý billboard jasne hovorí: Navštívte náš web a tam si vyberte tú najlepšiu reklamnú plochu. Druhý billboard je na vážkach: Pozrite sa na web. Alebo nám napíšte e-mail. Ale viete čo? Radšej zavolajte. A viete, čo si vyberie zákazník? Väčšinou vôbec nič.
Dobrá grafika billboardu zaujme na prvý pohľad: Pretože obsahuje jasné a výstižné oznámenie. Pretože vám jasne povie, o akú firmu sa jedná. Pretože ju rýchlo a ľahko prečítate. Pretože nežongluje s farbami ako v cirkuse. Pretože používa vkusné obrázky. Pretože vám jednoznačne povie, čo máte urobiť ďalej - väčšinou navštíviť web.